fredag 29 mars 2013

Veganbesök på Willy:s i Nybro


För ett tag sen var jag på besök i Nybro och gick in för att göra en snabbvisit på Willy:s. Besöket i butiken blev inte alls kort för till min glada förvåning fann jag en mängd veganska varor som jag inte trodde skulle finnas där då.
Denna trevliga upptäckt måste jag visa för alla djurvänner i trakten, tänkte jag.

Det första jag upptäckte som nytt, sen sist jag var där, var två hela mejerikylar med stora andelar vegetabiliska livsmedel. Den rätt nya vispbara sojagrädden från Alpro.  Matlagningsgrädden ”Gott i Maten” i 0,75 litersförpackning som är en jättebra och prisvärd havregrädde från Carlshamn mejeri. En jättefin mandeldryck från Alpro. Olika sorter av vegetabilisk matlagningsgrädde, Carlshamns flytande mjölkfria margarin, olika sorters yoghurt från Carlshamn, Alpro och Oatly. Havredrycker och sojadrycker.

Ja, i mejerikylarna fanns det många positiva nyheter!

Willy:s två nya mejerikylar

Vispbar sojagrädde från
Alpro

Havregrädde från Oatly och
 Carlshamn

Mandeldryck från Alpro

På min väg mot frysdiskarna fann jag en pall med havre- och sojadryck, för de som storhandlar.
Väl framme, såg jag snabbt att frysavdelningen för vegetariskt blivit en hel del större samt var ovanligt välfylld! Förutom många förpackningar ”Vegetariska Burgare” och ”Bitar istället för Kyckling” båda från Veggo, fanns dessutom vegetarisk färs från Anamma i stor förpackning. Anammas vegofärs passar till allt möjligt som tacos, i lasagne eller andra färssåser, pajfyllningar, eller vad helst man kan tänkas vilja tillaga.

Glad över vad mycket som hänt på vegofronten på Willy:s i Nybro, tyckte jag mig känna igen något högst upp på en av hyllorna vid skylten för fetaost. Javisst! Mycket riktigt, där stod paket med Alpros naturella tofu och bredvid dem marinerad tofu från Kung Markatta. 


Willy:s vegetariska
frysavdelning

Burgare och bitar från Veggo

Vegofärs från Anamma

Naturell tofu och marinerad tofu

Tofu är ett livsmedel som görs på sojabönor och används mycket i asiatisk matlagning. Av någon anledning hamnar tofu ofta bland ostar i svenska matbutiker. Kanske är det så för att tofu kan användas på många olika sätt och till många olika maträtter, däribland ouppvärmd, men oftare varm som i pajfyllningar, grytor, soppor, wok, friterat och så vidare. Placeringen kan också bero på att tofu är en kylvara.

Efter att ha spanat in tofun fortsatte upptäcktsfärden inne på Willy:s. Stannade till vid avdelningen för matoljor där jag fann flaskor med linfröolja från Zeta. Linfröolja är rik på vegetabilisk Omega 3-fettsyra. Linfröolja som livsmedel är av vikt för veganer. Mittemot oljorna såg jag sen paket med hummus ligga på en såshylla, just denna sort tror jag inte jag tidigare stött på i Nybro. Hummus används runt om i världen som dipsås, inte heller fel som pålägg!
Vidare fanns Santa Marias vegetariska Tacomix med sojafärs bland tacoprodukterna. Bland konserverna överraskades jag av en slags ugnsbakad bönsoppa och en rätt med limabönor, vilka jag tidigare inte sett. Favabönor på burk fanns också på en hylla. Roligt är också att vinbladsdolmar finns att köpa.


Linfröolja från Zeta

Hummus original från Maxos

Tacomix med sojafärs

Ugnsbakad bönsoppa, favabönor och
limabönor

Vinbladsdolmar från Al Wadi

Väl framme i kön till kassan hade jag inte plockat på mig särskilt många produkter. En liter mandeldryck och en efterlängtad påse rostad mandel. Förutom en hel del positiv förvåning blev det alltså mandel för hela slanten, kan man säga.



Utcheckning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar