måndag 25 november 2013

Föredrag om Harriet Beecher Stowe

DVD-utgåvan av dokumentärfilmen Peaceable Kingdom: The Journey Home är rik på extramaterial, bland annat ett föredrag som hålls av filmens producent James LaVeck.

LaVeck berättar om hur amerikanska författaren och slaverimotståndaren Harriet Beecher Stowe (1811-1896) inspirerade honom och filmteamet. Han jämför hur slaveriet i Nordamerika och dess hemskheter normaliserades i dåtidens samhällen med normaliseringen av dagens djurutnyttjande. Läs gärna mer om ämnet i Pelle Strindlunds bok Jordens Herrar om ämnet intresserar dig.

Jag lägger då och då märke till de egna fördomar eller okunskap om ickemänskliga djur jag själv bär på. Jag märker att jag sannerligen inte vet allt om ickemänskliga djur och hur de är, tänker, känner eller hur viktiga vissa saker är för just dem, däremot försöker jag ha med mig att andras intressen är lika viktiga för dem som mina intressen är för mig. Där det centrala är intresset av sina egna liv.

James LaVeck nämner under föredraget, som du kan se nedan, ett klipp där hönor uppfostrar sina barn något han tidigare inte hade föreställt sig. Jag tänker att vi har helt enkelt mycket mer att lära oss om individer av andra arter.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar