tisdag 10 juni 2014

Djurkommunikation: Berättelsen om Spirit & Anna Breytenbach



En dag kom djurkommunikatören Anna Breytenbach till en fristad i Sydafrika där Spirit bor.

Spirit är en svart leopard som tidigare kallades Diablo, ett mindre smickrande namn. Han kom till fristaden från ett europeiskt zoo. Leoparden förändrades av mötet som gjorde honom lugnare, han kom också att få det nya namnet. Fristadens arbetare och Spirit kom också att förstå varandra bättre efter mötet. Innan Anna Breytenbach kom hade Spirit varit inne i sin bur hela tiden och inte velat gå ut därifrån.


Jag vill gärna att du ser på klippet ovan, det är jättefint! Det kommer från en film som heter The Animal Communicator och går att beställa från sydafrikanska Kalahari.com. Hela filmen är omkring 52 minuter lång.
Du hittar ett annat reportage om Anna Breytenbach och Spirit här.

Erkännande av djurkommunikation

Jag tror att ett erkännande av telepatisk djurkommunikation kan betyda väldigt mycket i debatten om djurs rättigheter, personskap, djurs skydd och liknande. Varför? Jo, för då kan vi lära oss att prata direkt med andra arter och kommer då utan tvekan förstå att dessa individer verkligen har ett eget individuellt liv, egna känslor, ett eget värde, en egen uppfattningsförmåga och allt sådant som människor har. Det är inte så stor skillnad mellan andra djurarter och homo sapiens. Det är snarare så att människor inte förstått hur andra djur kommunicerar. Vi är mer lika än olika!

Djurkommunikation är enligt Anna Breytenbach och andra djurkommunikatörer något som alla kan lära sig. Genom djurkommunikation kan vår förståelse att individer av andra arter verkligen har egna önskemål vilket blir tydligare när vi pratar med dem, en person som förstår förnekar förhoppningsvis inte det den insett.

Insikter om hur vi behandlat miljarder individer under åratal blir mindre roligt såklart, men det som är bra är att vi i dagsläget kan välja hur vi lever våra liv och hur vi behandlar andra djur och andra människor. Alla individer är viktiga och spelar roll oavsett om de är elefanter, människor, fiskar, igelkottar eller ett bin. Att behandla andra med respekt och omtanke tycker jag är viktigt.


Mer om djurkommunikation

Vill du höra och se mer om djurkommunikation? Kolla då in klippet här under :) Anna Breytenbach håller föredrag fyllt av värme, humor, en massa information om djurkommunikation och sitt perspektiv på livet. Det blir också repris på klippet med Spirit så spara det till dess eller se det två gånger om du vill. Det är väl värt att se! 



Ha det så bra och tack för att du följer Rörelse för djurrätt!

4 kommentarer:

  1. Jag uppskattar din blogg, många bra tips här. Fast denna gång vill jag komma med kritik.

    "... telepatisk djurkommunikation ..."

    Telepati är pseudovetenskap som det inte finns några goda skäl att tro på, varken mellan djur-människa eller människa-människa.

    Vi kan med befintlig vetenskap om djurs evolution, neurologi och beteende nå viktiga kunskaper om djurs inre liv. Det kombinerat med etisk reflektion är allt som behövs för att komma fram till att många djur har eget individuellt liv, egna känslor, ett eget värde, en egen uppfattningsförmåga.

    Ja till djurkommunikation, genom att förstå de ljud och beteenden som djur gör. Men "telepati" är woo.

    Kritik mot Anna Breytenbachs finns här:
    http://www.skepticforum.com/viewtopic.php?f=7&t=22376
    http://theaccidentaloutlier.wordpress.com/2014/03/12/comments-without-a-thread-animal-psychics/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej e!

      Tack för din kommentar! Roligt att höra att du uppskattar bloggen! Kul med feedback både i form av ris och ros :)

      Angående pseudovetenskap respektive vetenskap, tror jag att djurkommunikation kan komma att erkännas som "äkta" i framtiden men kanske inte som en vetenskap... hur nu vetenskap definieras? En tanke jag har kring detta är att mycket har förändrats i vårt mänskliga synsätt på omvärlden och vi kommer lära oss mer med tiden det är jag säker på. För inte så länge sedan var det inte så ovanligt med barnaga även här i Sverige och människobarn sågs som mindre viktiga än vuxna människor. Men det är såklart ett på sätt och vis annat ämne. Men vad jag menar är att vad vi en gång trott på kan i framtiden visa sig vara på ett helt annat sätt likaså kan det vi förkastat kan vara sant. Jag tänker att det säkert är så kring många "saker" i Världen. Jag är så gott som säker på att vi människor kommer lära oss mer om kommunikation med djur men på nya sätt. Genom sätt vi förmodligen inte förväntat oss. Exempelvis genom "telepatisk djurkommunikation".

      Jag bör nog tillägga att jag själv inte tror att vetenskap är lösningen på alla problem men den/det kan definitivt vara till hjälp när det gäller mycket.

      Sen kunde jag varit lite mer tydlig i blogginlägget då jag egentligen menade att djurkommunikation kan användas som komplement tillsammans med andra sätt, några nämner du ju exempelvis befintlig vetenskap samt etisk reflektion.

      Tack för länkarna. Jag kollade igenom sidorna. Jag hittade däremot inte så mycket kritik mot just fenomenet djurkommunikation på ett sätt som får mig att ändra min uppfattning, men om du tror du gör så får du gärna klargöra den kritiken för mig.

      Djurkommunikation handlar som jag förstått det mycket om att lita på sin intuition, tysta sina tankar och lyssna. I detta fall på djur. Jag vill lära mig mer om det.

      Väl mött och ha det bra!

      Radera
  2. Hej!
    Visst kommer vi att lära oss många nya saker om verkligheten över tiden. Djur har också underskattats i många avseenden, för att sen få upprättelse inom etologin under de senare årtiondena. Men det finns tyvärr inga skäl att tro att just telepati kommer att upptäckas. Tvärtom finns bevis mot telepatitesen, eftersom människors och djurs hjärnan inte innehåller de komponenter som skulle behöva vara på plats för informationsöverföring som inte går "den gamla vanliga vägen" (synintryck/hörsel av andras beteende som sedan tolkas). Som lekmän (jag utgår här från att varken jag eller du är experter i psykologi, neurologi eller i fysiken bakom trådlös kommunikationsteknologi) är det enda rimliga för oss att acceptera vetenskapens nuvarande ståndpunkt.

    Här finns ytterligare kritik mot djurtelepati
    http://www.skepticblog.org/2009/01/05/animal-telepathy/
    och mot telepati generellt
    http://www.vof.se/folkvett/ar-2007/nr-4/telepati-eller-slump/

    En till sak värd att nämna är att självutnämnda parapsykologer har i många år haft möjlighet att enkelt bli väldigt rika. Amerikanen James Randis One Million Dollar Paranormal Challenge ger nämligen ett pris på en miljon dollar till den som under kontrollerade former kan demonstrera en paranormal förmåga såsom telepati.
    http://en.wikipedia.org/wiki/One_Million_Dollar_Paranormal_Challenge
    Ingen har hittills lyckats. Om Anna Breytenbachs har telepatisk förmåga så är det konstigt att hon inte satsar på att ta hem prispotten.

    Djurkommunikation utan parapsykologi - d v s att uppmärksamma signaler i djurs beteenden (ljud, rörelser, hur de beter sig i grupp, hur de reagerar på våra beteenden, och så vidare) - är däremot ett viktigt område där våra kunskaper är under tillväxt. Många djur har häpnadsväckande varierade beteenden och kommunikation och det är tillräckligt för att väcka vår beundran och respekt, utan att tro på telepati.

    Till sist vill jag lägga till att jag hoppade in och kommenterade om detta främst för att jag tror att arbetet för djurs rättigheter skadas om pseudovetenskap sipprar in i våra resonemang och argument. Det gäller inte bara frågan om djurs förmågor utan även t.ex. påståenden om hälsa. Hur många veganer har t.ex. "hoppat av" på grund av ohälsa till följd av myter om att B12-tillskott inte behövs (inte riktat mot dig, utan på annat håll), att det räcker att äta osköljda grönsaker, och så vidare?

    De många tips på dokumentärer och filmer du gett i andra poster på bloggen här tror jag däremot är utmärkta verktyg för djurrättsarbete, så tack igen för det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tack för responsen. Ursäkta lite sent svar.
      Du och jag har vad det verkar olika perspektiv och olika syn på ämnet. Jag tror att en andlig dimension i Världen är verklig; sådant som intuition, healing, djurkommunikation m.m. är för mig på riktigt. Detta även om vissa företeelser är och har varit svåra för vetenskapen att lägga fram bevisning för.

      Att vi verkar ha olika syn ser jag inte som ett problem snarare som mångfald. Olika perspektiv berikar och jag tror alla kan lära sig något av andra. Samtidigt förstår jag din oro om vi i djurrättsrörelsen börjar använda argument som är uppåt väggarna när vi resonerar med andra.

      Jag håller helt med dig om att veganer behöver B12-tillskott.

      Jag stötte på denna sida - http://noetic.org/research/psi-research/ - där det finns en hel del vetenskapliga rapporter kring bland annat telepati, extrasensorisk perception (esp) och parapsykologi (psi). Jag har bara gått igenom några av pdf-dokumenten men om du vill fördjupa dig är det ett tips!

      Hehe, nä det stämmer att jag också är lekman när det gäller neurologi osv. Sen tänker jag att trådlös kommunikationsteknologi inte alls är på samma sätt som telepati/djurkommunikation etc. Intuition är något annat.

      Att Anna Breytenbach inte deltagit i en ”million dollar”-tävling där hon kan vinna pengar tycker jag inte bevisar att djurkommunikation inte finns det tyder snarare på integritet från henne och andra inom samma område. Varför bevisa för andra det som de själva vet, uppfattar och känner är verkligt?

      Roligt att höra att filmtipsen uppskattats! :)
      Ha det gött!

      Radera