onsdag 6 augusti 2014

Två intressanta filmer på Lunds stadsbibliotek

Tidigare idag var jag på Lunds stadsbibliotek och kollade in filmutbudet. Jag hittade två filmer som är intressanta utifrån ett djurrättsperspektiv.

Stadsbiblioteket ligger rätt nära Lunds tågcentral, bra att veta för dig som exempelvis bor i Eslöv, Kävlinge eller Malmö, tänker jag.

Åter till filmerna. jag kollade mestadels på bibliotekets faktahyllor.
The Cove är den första av de två filmerna jag fann. Denna Oscarsbelönade film gick på bio i Sverige 2010 och faktiskt på Kino i Lund. Jag var där och såg den då. Det var en känslomässigt omtumlande resa att se The Cove. Det var starka scener, vi i biosalongen fick se delfinerna kämpa för sina liv. En del fångades och andra dödades. Inte så roligt att se sådant men det behöver föras vidare.


The Cove Stadsbiblioteket Lund - Rörelse för djurrätt
The Cove.

The Cove Trailer


Den andra filmen jag fann är We Feed The World, som visar upp livsmedelsindustrin.


We Feed The World på Lunds stadbibliotek - Rörelse för djurrätt
We Feed The World.

We Feed The World Trailer




Visst vore det bra om det fanns fler filmer med djurrättsbudskap på biblioteken! Filmer som dessa;
Earthlings
The Ghosts In Our Machine
The Animals Film/Djurens Film
Unity
The Witness
Sharkwater
Peaceable Kingdom: The Journey Home
Forks Over Knives
Cowspiracy: The Sustainability Secret
Blackfish
Live And Let Live

Tänk vad många som skulle kunna se dessa filmer utan att tidigare varit insatta i ämnet! Det vore något!

Ofta går det att föreslå vilka titlar biblioteken tar in. Föreslå gärna att de köper hem filmer som dessa ♥  Ha en trevlig onsdagskväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar