torsdag 9 oktober 2014

LRF Mjölk stämmer Oatly för vilseledande reklam

I dagarna blev det klart att LRF Mjölk, eller mer korrekt Svensk Mjölk Ekonomisk Förening, stämmer Oatly på grund av att Oatlys reklam ger deras produkter dåligt rykte, enligt LRF Mjölk själva alltså.

Oatlys havremjölkförpackningar står det bland annat It's like milk but made for humans, vilket säkert fler veganer än jag tycker stämmer bra, det står också Wow no cow! och det är ju inte helt fel uttryckt eftersom det är onödigt och grymt att utnyttja kossorna.

Varför utnyttja djur när det inte behövs och varför utnyttja djur överhuvudtaget. Om viljan finns att gå en annan väg så finns vägen! :)

Nu har en klok och driftig person skapar ett protestevenemang till stämningen som går att hitta på Facebook. I går eftermiddag hade över 1 000 av de inbjudna tackat ja till att delta, idag på morgonen har 3 500 tackat ja och över 18 000 har sammanlagt bjudits in. Evenemanget sprider sig alltså snabbt. Vilket jag tycker är jättebra! Likaså är detta ett utmärkt tillfälle att uppmärksamma det grymma och onödiga djurutnyttjandet som LRF Mjölk och resten av komjölksindustrin deltar i.

Från beskrivningen i evenemanget:


"Mjölkindustrin

Kor är nyfikna djur som kan leva upp till 25-30 år. De är starkt motiverade av att utforska och undersöka sin omgivning. De har bra ansiktsminne och utmärkt hörsel; bättre än människans hörsel.

I en studie lärde sig kvigor att trycka på en knapp för att öppna en grind och få en belöning. Enligt forskarna blev kvigorna till sig av glädje när de kom på att de kunde kontrollera grinden. De kvigor som bara fick belöningen utan att kunna kontrollera processen visade ingen liknande reaktion. Forskarnas tolkning var att det är ett möjligt tecken på att nötdjur har självmedvetande, eftersom de blev glada när de själva kom på någonting.

Bandet mellan ko och kalv är väldigt stark, och när kon fråntas sin kalv blir den extremt stressad.
Mjölkindustrin vill gärna få oss att tro att kossorna lever naturliga liv och att de vill ge oss mjölk. Det framställs som om de måste mjölkas.
Om en ska tro reklamen går [red: kossorna] ute året runt och kommer bara in ibland och mjölkas när de måste, det är nästan för deras skull vi gör det!

Men verkligheten ser helt annorlunda ut, och det är en skrämmande verklighet.
En ko i mjölkindustrin tillbringar mer än 90% av sin tid inomhus, ofta fastbunden. Ändå är det den korta tiden som djuren är på grönbete som ständigt visas i reklam.

Kor har enligt lag rätt att komma ut sex timmar om dagen i två till fyra månader om året, medan kalvar och tjurar inte behöver släppas ut någonsin.

För att kon ska kunna mjölkas måste den, precis som människan, få ett barn. Kor måste alltså inte mjölkas utan kan mjölkas för att den har fått en kalv.
Efter att kon har kalvat så tas kalven ifrån den nästan på direkten,
eller efter någon dag om det är en KRAV-gård. Som jag tidigare påpekat så leder detta till att kon blir helt förtvivlad, ingen vill ju bli fråntagen sitt nyfödda barn, eller hur?

När kon fortfarande mjölkas görs hon gravid igen och mjölkas sedan genom i princip hela graviditeten.
Genom att vi har avlat sönder korna till att producera enorma mängder mjölk har det lett till att majoriteten av mjölkkorna har eller har haft juverinflammation.
Detta innebär också att mjölken människor dricker innehåller både var och antibiotika, då de inflammerade juvren producerar massa var som hamnar i mjölken.
Kalven tas ifrån sin mamma nästan direkt efter födseln eller upp till några dagar efter.
Placeras ensam i en box och får tillbringa sin första tid i världen utan sin mamma, helt ensam. I naturen så diar kalvar mellan 6-12 månader, i motsats mot som sagt ingenting i mjölkproduktionsfabriker.
Om det är en hankalv så kommer den att gödas till den är 18 månader gammal, innan den slaktas för kött, då den inte producerar mjölk.

Det går inte att skilja på mjölk- och köttindustrin. Mjölkkor producerar inte lika mjölk när de nått en ålder mellan 4-6 år, och slaktas då, då de inte är lönsamma längre. 65 % av allt nötkött i Sverige är från mjölkkor."
Detta är hård fakta att ta till sig, jag förstår om du ryggar tillbaka när du tänker dig in i hur livet för kossorna och kalvarna ser ut. Samtidigt är det detta konsumenter betalar för när de köper komjölksprodukter. Betalar för djurutnyttjande.

Men är det verkligen så svårt att byta ut komjölk mot havremjölk, sojamjölk, rismjölk, mandelmjölk eller liknande? Nej, det är inte svårt det är rätt lätt och det blir enklare och enklare att hitta dessa produkter i livsmedelsbutikerna också i din stad.

Protestevenemanget till stämningen hittar du här. Anslut dig gärna till det genom att tacka ja!

Oatly förpackning - Rörelse för djurrätt
Text på en av Oatlys förpackningar till LRF Mjölks förtret.

Om du ännu inte tagit steget och blivit vegan tycker jag du ska se föreläsningen med Gary Yourofsky här nedan. Den har svenska undertexter. Om du hellre läser en text av Per-Anders Svärd så hittar du en med titeln Blev du verkligen vegetarian för att fortsätta plåga och döda djur? här. Djurutnyttjandet kommer i många former. Det gäller att identifiera det och ta avstånd från det gärna också säga ifrån.

Därför tycker jag att det är väldigt bra att det finns företag som Oatly, Anamma, Astrid och aporna, Goodstore, Seitan foods och Provamel som tar fram och säljer djurvänliga produkter så vi kommer bort från djurutnyttjandet.

Det blir enklare och enklare att välja bort djurutnyttjandet. Saker håller på att förändras i djurvänlig riktning, var så säker.

Vad varje människa borde höra!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar