onsdag 14 januari 2015

Live and Let Live – en dokumentär om veganism

Igår såg jag dokumentären Live and Let Live efter att ha fått hem den i brevlådan samma dag.

Det känns bra att se en film som tar upp djurrätt och veganism utan att visa en massa obehagliga scener. Även om filmer som Earthlings, med sina realistiska och grymma scener, påverkar många personer vill eller orkar folk inte se sådant så ofta. Det tär på en människa att se för mycket våld. Det är en anledning till att jag gillar Live and Let Live just eftersom den inte innehåller några våldsamma scener. Jag har sett tillräckligt med sådant för att veta att jag inte påverkas på ett positivt sätt av dem och jag tror inte jag skiljer mig så mycket från gemene man på den punkten.

Inget våld
De enda scenerna som kommer i närheten av djurens lidande i Live and Let Live är när en fritagning av 6 hönor visas. De fritas från en lokal med säkert hundratals och troligen tusentals hönsindivider. Men det hela görs på ett fint sätt av några tyska Animal Equality-aktivister, så ingen kommer till skada på grund av fritagningen. Det är alltså inget våld i denna dokumentär, det vill jag gärna poängtera än en gång.
Svensk undertext
Djurrättsveteranen Kristofer Åberg har fixat den svenska undertexten. Eftersom Live and Let Live är en tysk produktion, skriven och regisserad av Marc Pierschel, är den delvis på tyska och annars på engelska. För alla som inte läst tyska eller kommer ihåg tyskaundervisningen från gymnasiet passar det extra bra med undertexter på svenska. Tack så mycket, Kristofer Åberg! 

Intervjuer med djurrättsförespråkare
Filmen började visas i slutet av 2013 och kom ut på DVD under 2014. Extramaterialet är mustigt med intervjuer med bland annat Melanie Joy, Peter Singer och Tom Regan. Några trailers har de också tryckt in på DVD-utgåvan. Jag gillar också den två-år-senare special som jag tycker filmmakaren kunde inkluderat i filmens handling för jag tycker inte det hade gjort något om Live and Let Live varit tio minuter längre.

Live And Let Live Trailer 


Filmen består mestadels av intressanta intervjuer. Filmregissören lägger en röd tråd från veganismens historia via bland annat etik, hälsoaspekter och avslutar med att vidga synen på mat, konsumtion och de valmöjligheter vi ställs inför i de butiker vi handlar i. Mer specifikt menar jag fair trade-märkning och liknande.

Avslutningsvis tror jag detta är en film som kan passar nästan alla åldrar. Enda hindret är att den inte är textad och dubbad till alla språk ;)


Det var allt för denna gång. Ha det gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar