torsdag 21 maj 2015

Tidningen Syre på djurens sida?

Tidningen Syre - Rörelse för djurrätt
Tidningen Syres framsida.

Häromveckan blev jag uppringd av en försäljare som undrade om tidningen Syre var något för mig. Jag började under samtalet oprovocerat prata om Fria Tidningen, som jag tidigare varit prenumerant på och samtidigt varit mycket nöjd med. Det visade sig att personen som startat upp tidningen Syre också varit med om att driva Fria Tidningen.

Det låter som Syre kan vara bra, tänkte jag.

Nu har jag fått två nummer av denna nya tidning, det tredje numret kommer imorgon fredag. Hittills är jag mycket nöjd med den.

Passande nog handlade det senaste numrets ledarsida bland annat om de absurda tillställningarna som kallas kosläpp. Ledarsidan tog upp ämnet med en djurrättslig touch.

Ledarskribenten Lennart Fernström skriver bland annat:

Djurindustrins propaganda och vår ovilja att ifrågasätta den är en förklaring till att hundratals miljoner avrättningar kan fortgå i Sverige varje år. Men det är absolut ingen ursäkt. var och en av oss har, till skillnad från många andra djurarter, möjlighet att göra ett val. Ett val som du kan använda till att minska antalet djurfabriker och avrättningar.

Jag rekommenderar Syre för fortsatt läsning särskilt för den samhällsintresserade.

Det är både skoj och bra att en ny tidning tar plats inte minst med tanke att många tidningar i Sverige har ett borgerligt perspektiv. Syre har istället ett "frihetligt grönt" perspektiv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar