fredag 23 september 2016

Är djurförtrycket en form av nazism?

Att vi människor har makt över ickemänskliga djur innebär det också att vi har rätt att behandla dem som vi vill? Att förtrycka och döda dem? Ger - med andra ord - makt rätt?

Det är viktiga frågor jag ställer ovan. Makt ger rätt-principen har vållat många och ofantligt stora problem i världen. Krig, förtryck, fascism, nazism, människoutnyttjande, djurutnyttjande, miljöförstöring och så vidare.

En början för att ta oss an detta är att inse och erkänna för oss själva hur det ligger till. Först då kan en förändring börja.

Henrik Wig - Rörelse för djurrätt
Henrik Wig på Vegomässan i Stockholm 2016. Foto från YouTube.
Här under kan du se Henrik Wigs föredrag från Vegomässan i Stockholm i år. I föredraget jämför Henrik Wig människornas förtryck av djuren med nazisternas ideologi och praktik. Föredraget är relevant i vår nutid och väldigt viktigt. Dela gärna detta inlägg eller bara videon om det känns bättre.

Jag undrar ofta när Europa och mänskligheten ska lära sig av sina misstag och sina tankefel? Det är inte rätt att använda sin makt för att göra andra illa. För nej, makt ger inte rätt. Jag hoppas att vi lär oss av historien, annars kommer den att upprepas.


Djurförtrycket sett i ljuset av nazismen – Henrik Wig – Vegomässan 2016


Förutom föredraget vill jag också hänvisa till två tidigare inlägg. Den första är ett längre inlägg om boken Djurens förintelse det andra är ett föredrag av Alex Hershaft som överlevde förintelsen och som nu är djurrättsförespråkare. 

Jag hoppas författarna till Djurens förintelse kommer åka runt i landet och föreläsa. Jag tror det skulle kunna fungera som en ögonöppnare för många.

Vill du lära dig mer om djurrätt, veganism och annat matnyttigt? Här nedan hittar du fem böcker jag i så fall rekommenderar.

5 böcker om djurrätt


Två andra viktiga böcker är Djurens frigörelse av Peter Singer och Djurrätt av Lisa Gålmark, men dessa finns inte med på listan eftersom de inte finns tillgängliga att köpa hos exempelvis Adlibris. Du hittar fler djurrättsliga boktips här.

Men inte nog med det, vill du läsa fler böcker som liksom Djurens förintelse: Människans nazism mot andra arter jämför djurförtrycket med andra brott? Då kan jag tipsa om The Dreaded Comparison: Human and Animal Slavery av Marjorie Spiegel och Eternal Treblinka: Our Treatment of Animals and the Holocaust av Charles Patterson. svenska finns ju dessutom den ovan nämnda Jordens herrar.

Jag hoppas du fann detta intressant. Ha det bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar