måndag 16 januari 2017

Panikens Pizzeria i Lund satsar på veganskt!

Efter ett tips i Facebookgruppen Veganer i Lund gick jag häromdan förbi en nyöppnad pizzeria i Lund, som visar sig ha ett brett veganskt utbud.

Jag gick in och ställde några frågor till mannen som jobbar där. Pizzerian öppnade för en månad sedan och har 14 veganska pizzor med både vegansk ost och andra köttiga veganska pålägg. Vilket är ett riktigt bra utbud! De har också vegansk vitlökssås! 😀 

Bland ostar använder dem sig av Cheesly, han visade mig en förpackning Cheesly Mozzarellasmak. De pizzor som både är veganska och glutenfria blir tyvärr lite dyrare. I nuläget kostar de 120 kr, men jag hoppas detta pris blir lägre efterhand. De vanliga veganska pizzorna ligger mellan 65 och 80 kr.

Pizzerian ligger inne i Panikens minilivs på Arkivgatan 20 i Lund inte långt ifrån Smålands Nation.

Paniken Minilivs Lund - Rörelse för djurrätt
Paniken i Lund utifrån.

Paniken Pizzeria Lund - Rörelse för djurrätt
Panikens pizzeria inifrån.

Panikens Pizzeria Lund Meny - Rörelse för djurrätt
Panikens Pizzerias veganska meny.

På vägen hem gick jag längs Allhelgona Kyrkogata. Kollade till vänster och såg en färgstark papperslapp i fönstret till Miami Pizza & Restaurang.

Miami pizza och restaurang - Rörelse för djurrätt
Miami Pizza & Restaurang i Lund.

Miami pizza och restaurang Lund - veganskt - Rörelse för djurrätt
Vegansk pizza på Miami Pizza & Restaurang i Lund!

På lappen stod det vegansk pizza, så jag gick in för att kolla vad de har för något. Det visade sig att det i nuläget finns möjlighet att få vegansk ost på pizzorna.

Ännu en framgång vad gäller det veganska pizzautbudet i Lund alltså! 😊 Förhoppningsvis börjar Miami Pizza & Restaurang också med köttiga veganska pålägg inom en snar framtid. Ja, det hoppas jag.

Ha det gött!

1 kommentar: