söndag 19 februari 2017

Tom Regan och Rob Stewart avlidna

Jag har inte föreställt mig att jag någon gång skulle behöva skriva om något sådant här och jag avstår gärna från att skriva om liknande i fortsättningen. Men efter att två inspirationskällor inom djurrättsrörelsen avlidit under den senaste månaden känner och tycker jag det är viktigt att skriva några ord om dem.


Tom Regan

Det är nämligen så att den banbrytande författaren, filosofen och djurrättsförespråkaren Tom Regan avlidit efter vad jag förstått en tids sjukdom. Han föddes 1938 och avled den 17:e februari 2017, han blev 78 år.


Tom Regan - Rörelse för djurrätt
Tom Regan.


Tom Regan har skrivit många böcker inom ämnet djurrätt bland dem finns bland annat dessa tre på svenska.
  • Djurens Rättigheter - en filosofisk argumentation
  • Tomma Burar: en bok om djurrätt
  • Djurens rätt, människans fel?: en introduktion till moralfilosofi
Han blev under förra året invald i Animal Rights Hall of Fame i USA, som du kan se i videoklippen här under.


Tom Regan inducted into the Animal Rights Hall of Fame 


Finn mer av hans arbete på tomregan.info Avslutningsvis låter jag hans egna ord avrunda genom att ge djurrättsrörelsen råd. Taget från ARZone:s poddavsnitt 61 (hela avsnittet du hittar här).


Tom Regan's Advice to the Animal Rights Movement



Rob Stewart

En stor inspiratör som agerade för planeten och framför allt för hajarnas överlevnad har avlidit. Jag talar om Rob Stewart. Han har gjort filmerna Sharkwater och Revolution. Han jobbade med filmen Sharkwater: Extinction när han gick bort. Han föddes 1979 och avled i en dykolycka omkring den 31:a januari 2017. Han blev 37 år.


Rob Stewart - Rörelse för djurrätt
Rob Stewart.

Rob Stewart brann för hajarna vilka hotas av utrotning på grund av den stora konsumtionen av deras fenor. Se gärna Sharkwater eller Revolution om du vill lära dig mer!

Angående hans dödsorsak kan du läsa mer i följande artikel: Missing documentary filmmaker’s body found after underwater shoot gone wrong

En av hans vänner har gjort hyllningsvideon du kan se här under.

Tribute Rob Stewart


Detta mindre upplyftande inlägg går mot sitt slut. Avslutningsvis vill jag bara säga att jag personligen är mycket imponerad av dessa två personer. Det är trist att de har avlidit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar