torsdag 27 april 2017

I grumliga vatten (Born To Be Free) nu på Netflix!

En film jag tidigare uppmärksammat i inlägget Djurrättsförespråkare & veganer: 10 filmer att se fram emot!, som där går under namnet Born To Be Free, har nu kommit till Netflix!

Born To Be Free som faktiskt visats i Sveriges Television (SVT) vid två tillfällen, ja enligt en programtablå åtminstone. Jag har själv inte sett filmen där och kan därför inte bekräfta det. Min misstänksamhet beror på att filmen skulle funnits på SVT Play, men när jag skulle se den där fanns den inte på plats. Jag tror att det visats på SVT men att det har med rättigheter att göra att den togs bort(?) från SVT Play nu när den nyligen kommit till Netflix.

På Sveriges Televisions webbsida har den fått den titeln I grumliga vatten.

Nu undrar du säkert vad filmen handlar om? I denna brittisk-ryska dokumentär följer vi filmskaparna i deras jakt på tillfångatagna vitvalar i Ryssland. Dessa djur har fångats för att säljas till USA, men efter ett amerikanskt inköpsförbud blev valarna kvar i bassänger där de minst sagt inte har det bra. Filmen visar också hur andra vattenlevande djur fångas och blir illa behandlade på jakt efter pengar och för så kallat underhållnings- och utbildningssyfte. 😡 

Nu när den kommit till Netflix hoppas jag att situationen uppmärksammas mycket, gärna så pass att djur som dessa slipper bli fångade och få den dåliga behandling de verkligen inte ska ha. De är födda för att leva i frihet!

Born To Be Free Trailer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar